ΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ ΝΟ.1-
Η ΕΛΛΑΝΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑΝ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΕΣΩ ΑΥΤΗΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΩΣ ΑΝΕΛΙΣΣΕΤΑΙ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΑ ΔΙΑ ΕΝΑΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΤΟΧΟ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟ.
ΩΣΤΟΣΟ ΔΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΗ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΑΝΕΛΙΚΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΠΟΡΕΙΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑ.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΟΜΩΣ ΑΙΩΝΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΜΑΣ.
ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΠΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΑΥΤΗ ΔΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΙΑ-ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙ ΤΗΝ ΝΟΗΣΗ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΑΣ. ΑΥΤΗ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΔΙΑ-ΛΥΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΕΙΣΔΥΣΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΠΛΕΟΝ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΟΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ.
ΔΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΗ ΑΥΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙ-ΔΙΑ ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ ΚΑΘΕ ΤΙ ΑΠΟΣΤΑΤΙΚΟ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΛΛΟΙΩΣΕΙ ΤΗΝ ΝΟΗΣΗ ΜΑΣ.
ΔΙΑ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙ-ΔΙΑ ΦΡΟΝΙΜΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΑΝΑ-ΛΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΛΕΞΗΣ?
Η ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗΝ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ ΩΣΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΝΑ-ΛΥΣΗ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΩ ΜΙΑ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΚΛΕΙΔΙ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.
ΣΤΗΝ ΛΕΓΟΜΕΝΗ "ΑΡΧΑΙΑ" ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΩΣ
ΚΛΕΙΔΙΟΝ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΛΕΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΥΝΕΙΡΜΙΚΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΛΕΙΩ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΔΙΑ.
Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΠΟΙΚΙΛΟΤΡΟΠΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ. ΜΙΑ ΕΝ-ΝΟΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΔΙΔΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ "ΜΕΣΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ". ΣΕ ΑΛΛΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ "ΕΝΑ ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Η' ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΜΙΑΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ". ΕΠΙΣΗΣ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΣΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΚΛΕΙΔΙ ΣΥΝ-ΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΡΗΜΑ ΚΛΕΙΩ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΗΝ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΑΥΤΟΛΕΞΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ:
"Κλείω> Κλεϊζω, δοξάζω, λαμπρύνω και ακόμη, κλείνω, κλειδώνω, περικλείω. Το κλεός, η δόξα και η κλεις, το κλειδί έχουν άμεση σχέση με την Κλειώ και την ιστορία.
Η καταγραφή των ένδοξων πράξεων του παρελθόντος έδινε το κλειδί για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τα μέλλοντα να συμβούν, έργο παιδευτικό κυρίως....".
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΕΝ-ΝΕΑ ΜΟΥΣΩΝ— ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΑΣ ΚΛΕΙΩΣ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΥΣΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΙΔΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΕΙ ΠΩΣ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΩΝ ΕΝ-ΝΕΑ ΜΟΥΣΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΟΤΗΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ.
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΩΣ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΟΥΝ ΤΙΣ ΜΝΗΜΕΣ ΜΑΣ (ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ) ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΜΕ ΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ (ΔΙΑ) ΘΩΡΑΚΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ ΚΑΘΕ ΣΤΑ-ΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΕΛΙΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
ΩΣΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΝΙΑ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΟΛΕΣ (ΜΑ ΟΛΕΣ) ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΑΡΡΗΚΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΜΕ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑΤΙΚΟΥΣ ΔΕΣΜΟΥΣ. Η ΣΥΝΘΕΣΗ, ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΙΕΡΗ.
Η ΙΔΙΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΗΛΑΔΗ Ο ΙΣΤΟΣ ΤΗΣ ΡΟΗΣ (ΤΟ ΥΔΩΡ ΡΕΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΥΔΑΤΙΝΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ/ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ) ΘΩΡΑΚΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΑΥΛΟΥΣ ΤΟΥ ΑΥΓΕΙΑ ΟΠΩΣ ΕΚΑΝΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΗΡΑΚΛΗΣ (ΗΡΑ-ΚΛΕΟΣ).
ΟΙ ΧΡΟΝΟΚΥΚΛΟΙ ΚΛΕΙ-ΔΩΝΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΚΡΙΣΙΜΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΘΩΡΑΚΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΠΑΡΟΝ ΜΕΛΛΟΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΕΝΑ.
ΗΣΙΟΔΟΣ-ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΣΤΙΧΟΙ 29-46 (ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΩΝ Ο ΛΟΓΟΣ):
" Έτσι είπαν του μεγάλου Δία οι κόρες με τον τέλειο λόγο και μου ᾽δωσαν σκήπτρο, κόβοντας δάφνης πολύβλαστης κλωνί, θαυμάσιο. Θεόπνευστη φωνή φύσηξαν μέσα μου, για να υμνώ όσα στο μέλλον θα συμβούν κι όσα στο παρελθόν γινήκανε. Και με προέτρεψαν να υμνώ των μακαρίων θεών το γένος των αιώνιων κι αυτές τις ίδιες πρώτα κι ύστατα πάντοτε να ψάλλω. Μα τί το όφελος να λέω αυτά για τη βαλανιδιά ή για την πέτρα; Ε! συ, από τις Μούσες αρχή ας κάνουμε, που υμνούν και τέρπουν του Δία, του πατέρα, το μέγα νου μέσα στον Όλυμπο, και για τα τωρινά, τα μέλλοντα, τα περασμένα λεν, με μια φωνή μιλώντας. Ρέει ακάματα η φωνή αυτών γλυκιά απ᾽ το στόμα. Γελούν τα δώματα του Δία, του πατέρα, του βαρύβροντου, καθώς σκορπά λεπτή σαν κρίνο η φωνή των θεαινών, και ηχεί η κορφή του χιονισμένου Ολύμπου και των αθάνατων τα δώματα. Κι αυτές αθάνατη αφήνουνε φωνή και πρώτα των σεβαστών θεών το γένος υμνούν με το τραγούδι τους, απ᾽ την αρχή, αυτό που γέννησε η Γη κι ο Ουρανός ο ευρύς, μα κι όσους θεούς, χορηγούς των αγαθών, από αυτούς γεννήθηκαν."
ΠΗΓΕΣ:
1) https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%8E
2) https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%AF
3) http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?page=1&text_id=2
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΑΥΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΦΥΠΝΙΣΕΙ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ. ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΩΝ. ΔΕΚΤΗ ΚΑΘΕ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΥΓΕΙΑ (ΔΙΑ+ΥΓΕΙΑ) ΤΩΝ ΝΟΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΣΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.
Η ΕΛΛΑΝΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑΝ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΜΕΣΩ ΑΥΤΗΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΙΚΗ ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΩΣ ΑΝΕΛΙΣΣΕΤΑΙ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΑ ΔΙΑ ΕΝΑΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΣΤΟΧΟ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟ.
ΩΣΤΟΣΟ ΔΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΗ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΤΣΙ ΩΣΤΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΩΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ ΝΑ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΑΝΕΛΙΚΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΠΟΡΕΙΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑ.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΟΜΩΣ ΑΙΩΝΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΦΘΟΡΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗΣ ΜΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΣΚΟΠΟ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΙΚΗ ΠΛΕΥΡΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΑΣΤΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΤΟΥ ΣΤΟΧΟΥ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΥ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΝΑ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΜΑΣ.
ΕΤΣΙ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΗΚΟΝ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΝΑ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΠΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΑΥΤΗ ΔΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟ ΔΗΛΗΤΗΡΙΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΙΑ-ΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙ ΤΗΝ ΝΟΗΣΗ ΜΑΣ, ΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΩΣ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΜΑΣ. ΑΥΤΗ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΔΙΑ-ΛΥΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΕΙΣΔΥΣΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΠΛΕΟΝ ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΟΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΟ.
ΔΙΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΔΙΟΡΘΩΣΗ ΑΥΤΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙ-ΔΙΑ ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ ΜΑΣ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΟΥΝ ΚΑΘΕ ΤΙ ΑΠΟΣΤΑΤΙΚΟ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΑΛΛΟΙΩΣΕΙ ΤΗΝ ΝΟΗΣΗ ΜΑΣ.
ΔΙΑ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙ-ΔΙΑ ΦΡΟΝΙΜΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΑΝΑ-ΛΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΗΝ ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΛΕΞΗΣ?
Η ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΜΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΗΝ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ ΩΣΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΑΝΑ-ΛΥΣΗ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΩ ΜΙΑ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΚΛΕΙΔΙ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑΤΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ.
ΣΤΗΝ ΛΕΓΟΜΕΝΗ "ΑΡΧΑΙΑ" ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΩΣ
ΚΛΕΙΔΙΟΝ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΛΕΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΥΝΕΙΡΜΙΚΑ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΛΕΙΩ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΤΗΣ ΝΟΗΣΗΣ ΔΙΑ.
Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΠΟΙΚΙΛΟΤΡΟΠΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΣ. ΜΙΑ ΕΝ-ΝΟΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΔΙΔΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΗΝ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ "ΜΕΣΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ". ΣΕ ΑΛΛΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΗΜΑΙΝΕΙ "ΕΝΑ ΚΡΙΣΙΜΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΔΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΕΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ Η' ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΜΙΑΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ". ΕΠΙΣΗΣ Η ΛΕΞΗ ΚΛΕΙΔΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΦΘΟΓΓΩΝ ΣΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΠΕΝΤΑΓΡΑΜΜΟ.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΚΛΕΙΔΙ ΣΥΝ-ΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΡΗΜΑ ΚΛΕΙΩ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΤΗΝ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΘΕΤΩ ΑΥΤΟΛΕΞΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ:
"Κλείω> Κλεϊζω, δοξάζω, λαμπρύνω και ακόμη, κλείνω, κλειδώνω, περικλείω. Το κλεός, η δόξα και η κλεις, το κλειδί έχουν άμεση σχέση με την Κλειώ και την ιστορία.
Η καταγραφή των ένδοξων πράξεων του παρελθόντος έδινε το κλειδί για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τα μέλλοντα να συμβούν, έργο παιδευτικό κυρίως....".
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΥΝΘΕΤΙΚΟ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑ Ο ΟΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΕΝ-ΝΕΑ ΜΟΥΣΩΝ— ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΑΣ ΚΛΕΙΩΣ Η ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΥΣΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΤΙΔΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ.ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΘΕΙ ΠΩΣ Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΩΝ ΕΝ-ΝΕΑ ΜΟΥΣΩΝ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΟΤΗΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ.
ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΣΥΝΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΩΣ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΟΥΝ ΤΙΣ ΜΝΗΜΕΣ ΜΑΣ (ΜΝΗΜΟΣΥΝΗ) ΚΑΙ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΜΕ ΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΛΟΓΙΚΗ (ΔΙΑ) ΘΩΡΑΚΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ ΚΑΘΕ ΣΤΑ-ΔΙΟ ΤΗΣ ΑΝΕΛΙΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ.
ΩΣΤΟΣΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΝΙΑ ΣΥΜΠΑΝΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΟΛΕΣ (ΜΑ ΟΛΕΣ) ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΑΡΡΗΚΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΜΕ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΗΜΑΤΙΚΟΥΣ ΔΕΣΜΟΥΣ. Η ΣΥΝΘΕΣΗ, ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ ΚΑΙ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΙΕΡΗ.
Η ΙΔΙΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΗΛΑΔΗ Ο ΙΣΤΟΣ ΤΗΣ ΡΟΗΣ (ΤΟ ΥΔΩΡ ΡΕΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΥΔΑΤΙΝΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΙΖΕΙ/ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΜΝΗΜΗ) ΘΩΡΑΚΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ Η ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΚΑΘΑΡΙΣΕΙ ΤΟΥΣ ΣΤΑΥΛΟΥΣ ΤΟΥ ΑΥΓΕΙΑ ΟΠΩΣ ΕΚΑΝΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΗΡΑΚΛΗΣ (ΗΡΑ-ΚΛΕΟΣ).
ΟΙ ΧΡΟΝΟΚΥΚΛΟΙ ΚΛΕΙ-ΔΩΝΟΥΝ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΚΡΙΣΙΜΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ ΘΩΡΑΚΙΖΟΥΝ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΠΑΡΟΝ ΜΕΛΛΟΝ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΕΝΑ.
ΗΣΙΟΔΟΣ-ΘΕΟΓΟΝΙΑ ΣΤΙΧΟΙ 29-46 (ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΩΝ Ο ΛΟΓΟΣ):
" Έτσι είπαν του μεγάλου Δία οι κόρες με τον τέλειο λόγο και μου ᾽δωσαν σκήπτρο, κόβοντας δάφνης πολύβλαστης κλωνί, θαυμάσιο. Θεόπνευστη φωνή φύσηξαν μέσα μου, για να υμνώ όσα στο μέλλον θα συμβούν κι όσα στο παρελθόν γινήκανε. Και με προέτρεψαν να υμνώ των μακαρίων θεών το γένος των αιώνιων κι αυτές τις ίδιες πρώτα κι ύστατα πάντοτε να ψάλλω. Μα τί το όφελος να λέω αυτά για τη βαλανιδιά ή για την πέτρα; Ε! συ, από τις Μούσες αρχή ας κάνουμε, που υμνούν και τέρπουν του Δία, του πατέρα, το μέγα νου μέσα στον Όλυμπο, και για τα τωρινά, τα μέλλοντα, τα περασμένα λεν, με μια φωνή μιλώντας. Ρέει ακάματα η φωνή αυτών γλυκιά απ᾽ το στόμα. Γελούν τα δώματα του Δία, του πατέρα, του βαρύβροντου, καθώς σκορπά λεπτή σαν κρίνο η φωνή των θεαινών, και ηχεί η κορφή του χιονισμένου Ολύμπου και των αθάνατων τα δώματα. Κι αυτές αθάνατη αφήνουνε φωνή και πρώτα των σεβαστών θεών το γένος υμνούν με το τραγούδι τους, απ᾽ την αρχή, αυτό που γέννησε η Γη κι ο Ουρανός ο ευρύς, μα κι όσους θεούς, χορηγούς των αγαθών, από αυτούς γεννήθηκαν."
ΠΗΓΕΣ:
1) https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CF%8E
2) https://el.wiktionary.org/wiki/%CE%BA%CE%BB%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%AF
3) http://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/library/browse.html?page=1&text_id=2
ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ ΑΥΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΑΦΥΠΝΙΣΕΙ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ. ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΟΙΩΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΕΝΝΟΙΩΝ. ΔΕΚΤΗ ΚΑΘΕ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΥΓΕΙΑ (ΔΙΑ+ΥΓΕΙΑ) ΤΩΝ ΝΟΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΣΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.
ΚΛΕΙΔΑΡΙΑ: Η ΡΟΗ ΤΟΥ ΚΛΕΟΣ ΔΙΟΣ..
ΑπάντησηΔιαγραφή